گردش شغلی، یکی از تدابیر مدیریتی در حوزه منابع انسانی است.
گردش یا چرخش شغلی، عبارت است از جا به جایی کارکنان در شغل های مشابه؛ که تنوع فعالیت، خلاقیت و نوآوری، علاقه، اشتیاق و تلاش پیگیر را برای کارمند به دنبال دارد و درعین حال در محتوای هیچ شغلی تأثیر نمی گذارد.
در این حالت کارمندان وظایف جدیدی را در مشاغل مختلف انجام میدهند؛ تا از این طریق با مشاغل مختلف و پتانسیلهای خود آشنا شوند. در واقع چرخش شغلی، یک ﺭﺍﻫﺒﺮﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺳﺖ .
گردش شغلی و تغییرات پدیدآمده در غذاخوری مرکز درمانی تخصصی خیریه سوده، عاملی شد تا مصاحبه ای با مسئول غذاخوری، داشته باشیم و با او به گفتگو بنشینیم.
ـ لطفا ضمن معرفی خودتان، بفرمایید چند سال است که در مرکز درمانی، اشتغال دارید؟
ـ جمشید تاری هستم و ۱۲ سال است که افتخار خدمت به بیماران را دارم.
ـ تاکنون در چه واحدهایی فعالیت داشتید؟
ـ ابتدای استخدام در بخش دیالیز، خدمتگزار بیماران بودم. بعد از مدتی به غذاخوری منتقل شدم و شش سال در آنجا فعالیت داشتم. سپس برای مدتی در واحد حمل و نقل، راننده بودم و حالا مجدد به غذاخوری بازگشتم.
ـ دایره مسئولیت شما در دو حوزه، پذیرایی از بیماران و پرسنل تقسیم بندی میشود.
کارمندان چه ساعت هایی به سالن غذاخوری میآیند و در آن زمان، وظیفه شما چیست؟
ـ هر روز از ساعت ۹:۳۰-۸ صبح، زمان پیش بینی شده برای صرف صبحانه است.ظهرها از ساعت ۱۴:۳۰ـ۱۲:۳۰ پرسنل برای صرف ناهار؛ در سالن غذاخوری حاضر میشوند. بعضی ها همراه خودشان غذا را از منزل میآورند و در ابتدای ساعت کاری، آن را به من تحویل میدهند. غذا را داخل یخچال نگهداری میکنم و در ساعت ناهار آنها را گرم کرده و تحویل پرسنل میدهم. اگر عده ای غذا نداشته باشند، برای آنها از رستوران ثبت سفارش میکنم و درزمان مقرر، غذا برای میل آماده است. گاهی پرسنل در بین روز برای رفع خستگی و نوشیدن چای به غذاخوری میآیند، سعی کردم با تغییراتی که در محیط ایجاد کردم برای آنها محیط آرامش بخشی را فراهم سازم و با برخورد محترمانه خستگی را از آنها بگیرم تا بعد از تجدید قوا، استراحت و پذیرایی مطلوب؛ پرستاران با نشاط و روحیه خوب در بخش دیالیزحاضر شوند.
ـ چه تغییراتی در فضای غذاخوری ایجاد شده؟
ـ گاهی تغییرات کوچک اثرات بزرگی در روحیه فرد ایجاد میکند. به طور مثال یک جابه جایی ساده وسایل در سالن و خارج کردن وسایل بی مصرف از محیط، تاثیر بزرگی در زیباسازی فضا دارد.برای شروع، یخچال ها را جا به جا کردم و وسایل اضافی را از غذاخوری دور کردم. هر روز غذاخوری را نظافت میکنم تا این پاکیزگی جلوه روشنی به محیط دهد. با نصب پرده و تعویض رومیزی ها و چسباندن تصویر طبیعت بر دیوار، استفاده از تزئینات و تغییر دکوراسیون، محیط خشک و بی روح را به فضایی باانرژی تبدیل کردم تا وقتی پرسنل چند دقیقه را برای استراحت و صرف چای و ناهار به غذاخوری میآیند، روحیه آنها عوض شود. نوآوری های صورت گرفته به دنبال هفکری و مشورت با تعدادی از همکاران و موافقت و همراهی مدیریت صورت گرفت به همین خاطر باعث شد تا تغییرات زیبا و دلنشین شود.
ـ در حوزه وظایف خودتان چه مسئولیت هایی در قبال بیماران دارید؟
ـ مسئولیت توزیع غذا در بخش دیالیز، وظیفه سنگینی هست که باید در اجرای آن به نظم و ترتیب توجه داشته باشم.
هر روز حدود ۲۶۰ غذا، در سه شیفت صبح، ظهر و شب در بخش توزیع میشود. کار سنگین شده اما دوست دارم خدمت کنم و با رعایت ادب و احترام غذا ها را به دست بیماران میرسانم.باید مراقب باشم تا کسی از قلم نیوفتد و آمارم برای ثبت سفارش غذا دقیق باشد و همه بیماران غذا دریافت کنند.غذا ها را از رستوران تحویل میگیرم و با همراهی آقای فیضی در بخش دیالیز توزیع میکنم. باید ساعتی کار توزیع غذا را شروع کنم که، مزاحمتی برای کار پرستاران ایجاد نکنم و در کار درمان اختلالی وارد نشود. برای همین از بیماران شیفت صبح خواستم، تخت های خود را در پایان دیالیز ترک نکنند و در ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه، یعنی یک ربع قبل از آنکه بیماران از دستگاه جدا شوند، غذا را به آنها تحویل میدهم و بیماران دیالیزی ساعت ۱۱، همراه غذای گرم راهی خانه میشوند.بیماران شیفت ظهر هم ساعت۱۲:۴۵ ناهار خود را دریافت میکنند و بیماران شیفت شب در ساعت۱۷:۳۰ عصر، شام را تحویل میگیرند.بسیاری از بیماران با شرایط جدید، راضی و خوشحال هستند. چون میانگین سنی اکثر بیماران دیالیزی، بالا هست و اگر بخواهند غذا را از منزل تهیه کنند و به همراه داشته باشند، برای آنها دردسر داشته و سخت میشود.بنابراین از وقتی غذای گرم و آماده میل را از مرکز درمانی دریافت میکنند، خیلی خوشحالند.
ـ چه برنامه ای برای توسعه کار، در غذاخوری دارید؟
ـ در فکرم هست که غذا های سرد و نوشیدنی های سرد و گرم مختلف مثل قهوه، نسکافه و کیک های کافی شاپی برای عصرانه پرسنل آماده کنم تا از پرستاران با وضعیت بهتری پذیرایی شود و هر کس بر حسب میل و سلیقه خودش، قدرت انتخاب داشته باشد و دقایقی را در کنار همکاران با خاطره خوب بگذراند.
ـ آیا از گردش های شغلی که تا به حال داشتید راضی بودید؟
ـ موقعیت های شغلی متفاوت، فرصت های تازه ای را فراهم میکند تا تجربیات جدیدی را به دست بیاوریم و با محیط های جدیدی آشنا شویم.
ـ آیا کار در غذاخوری را دوست دارید؟
ـ بله سالن غذاخوری محیطی است که با آن آشنایی داشتم. اما خدمت به بیماران در همه واحد ها لذت بخش است و تفاوتی ندارد که کجا هستم.
ـ در پایان برای شما آرزوی سلامتی دارم و خوشحالم که گردش شغلی، فرصتی برای تغییرات خلاقانه و مثبت در جهت ارائه بهتر خدمات در مرکز درمانی تخصصی خیریه سوده را فراهم کرده است.
بدون دیدگاه