گردش شغلی، یکی از تدابیر مدیریتی در حوزه منابع انسانی است.

گردش یا چرخش شغلی، عبارت است از جا به جایی کارکنان در شغل های مشابه؛ که تنوع فعالیت، خلاقیت و نوآوری، علاقه، اشتیاق و تلاش پیگیر را برای کارمند به دنبال دارد و درعین حال در محتوای هیچ شغلی تأثیر نمی گذارد.

در این حالت کارمندان وظایف جدیدی را در مشاغل مختلف انجام می‌دهند؛ تا از این طریق با مشاغل مختلف و پتانسیل‌های خود آشنا شوند. در واقع چرخش شغلی، یک ﺭﺍﻫﺒﺮﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺳﺖ .

گردش شغلی و تغییرات پدیدآمده در غذاخوری مرکز درمانی تخصصی خیریه سوده، عاملی شد تا مصاحبه ای با  مسئول غذاخوری، داشته باشیم و با او به گفتگو بنشینیم.

ـ لطفا ضمن معرفی خودتان، بفرمایید چند سال است که در مرکز درمانی، اشتغال دارید؟

ـ جمشید تاری هستم و ۱۲ سال است که افتخار خدمت به بیماران را دارم.

ـ تاکنون در چه واحدهایی فعالیت داشتید؟

ـ ابتدای استخدام در بخش دیالیز، خدمتگزار بیماران بودم. بعد از مدتی به غذاخوری منتقل شدم و شش سال در آنجا فعالیت داشتم. سپس برای مدتی در واحد حمل و نقل، راننده بودم و حالا مجدد به غذاخوری بازگشتم.

ـ دایره مسئولیت شما در دو حوزه، پذیرایی از بیماران و پرسنل تقسیم بندی می‌شود.

کارمندان چه ساعت هایی به سالن غذاخوری می‌آیند و در آن زمان، وظیفه شما چیست؟

ـ هر روز از ساعت ۹:۳۰-۸ صبح، زمان پیش بینی شده برای صرف صبحانه است.ظهرها از ساعت ۱۴:۳۰ـ۱۲:۳۰ پرسنل برای صرف ناهار؛ در سالن غذاخوری حاضر می‌شوند. بعضی ها همراه خودشان غذا را از منزل می‌آورند و در ابتدای ساعت کاری، آن را به من تحویل می‌دهند. غذا را داخل یخچال نگهداری می‌کنم و در ساعت ناهار آنها را گرم کرده و تحویل پرسنل می‌دهم. اگر عده ای غذا نداشته باشند، برای آنها از رستوران ثبت سفارش می‌کنم و درزمان مقرر، غذا برای میل آماده است. گاهی پرسنل در بین روز برای رفع خستگی و نوشیدن چای به غذاخوری می‌آیند، سعی کردم با تغییراتی که در محیط ایجاد کردم برای آنها محیط آرامش بخشی را فراهم سازم و با برخورد محترمانه خستگی را از آنها بگیرم تا بعد از تجدید قوا، استراحت و پذیرایی مطلوب؛ پرستاران با نشاط و روحیه خوب در بخش دیالیزحاضر شوند.

ـ چه تغییراتی در فضای غذاخوری ایجاد شده؟

ـ گاهی تغییرات کوچک اثرات بزرگی در روحیه فرد ایجاد می‌کند. به طور مثال یک جابه جایی ساده وسایل در سالن و خارج کردن وسایل بی مصرف از محیط، تاثیر بزرگی در زیباسازی فضا دارد.برای شروع، یخچال ها را جا به جا کردم و وسایل اضافی را از غذاخوری دور کردم. هر روز غذاخوری را نظافت می‌کنم تا این پاکیزگی جلوه روشنی به محیط دهد. با نصب پرده و تعویض رومیزی ها و چسباندن تصویر طبیعت بر دیوار، استفاده از تزئینات و تغییر دکوراسیون، محیط خشک و بی روح را به فضایی باانرژی تبدیل کردم تا وقتی پرسنل چند دقیقه را برای استراحت و صرف چای و ناهار به غذاخوری می‌آیند، روحیه آنها عوض شود. نوآوری های صورت گرفته به دنبال هفکری و مشورت با تعدادی از همکاران و موافقت و همراهی مدیریت صورت گرفت به همین خاطر باعث شد تا تغییرات زیبا و دلنشین شود.

ـ در حوزه وظایف خودتان چه مسئولیت هایی در قبال بیماران دارید؟

ـ مسئولیت توزیع غذا در بخش دیالیز، وظیفه سنگینی هست که باید در اجرای آن به نظم و ترتیب توجه داشته باشم.

هر روز حدود ۲۶۰ غذا، در سه شیفت صبح، ظهر و شب در بخش توزیع می‌شود. کار سنگین شده اما دوست دارم خدمت کنم و با رعایت ادب و احترام غذا ها را به دست بیماران می‌رسانم.باید مراقب باشم تا کسی از قلم نیوفتد و آمارم برای ثبت سفارش غذا دقیق باشد و همه بیماران غذا دریافت کنند.غذا ها را از رستوران تحویل می‌گیرم و با همراهی آقای فیضی در بخش دیالیز توزیع می‌کنم. باید ساعتی کار توزیع غذا را شروع کنم که، مزاحمتی برای کار پرستاران ایجاد نکنم و در کار درمان اختلالی وارد نشود. برای همین از بیماران شیفت صبح خواستم، تخت های خود را در پایان دیالیز ترک نکنند و در ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه، یعنی یک ربع قبل از آنکه بیماران از دستگاه جدا شوند، غذا را به آنها تحویل می‌دهم و بیماران دیالیزی ساعت ۱۱، همراه غذای گرم راهی خانه می‌شوند.بیماران شیفت ظهر هم ساعت۱۲:۴۵ ناهار خود را دریافت می‌کنند و بیماران شیفت شب در ساعت۱۷:۳۰ عصر، شام را تحویل می‌گیرند.بسیاری از بیماران با شرایط جدید، راضی و خوشحال هستند. چون میانگین سنی اکثر بیماران دیالیزی، بالا هست و اگر بخواهند غذا را از منزل تهیه کنند و به همراه داشته باشند، برای آنها دردسر داشته و سخت می‌شود.بنابراین از وقتی غذای گرم و آماده میل را از مرکز درمانی دریافت می‌کنند، خیلی خوشحالند.

ـ چه برنامه ای برای توسعه کار، در غذاخوری دارید؟

ـ در فکرم هست که غذا های سرد و نوشیدنی های سرد و گرم مختلف مثل قهوه، نسکافه و کیک های کافی شاپی  برای عصرانه پرسنل آماده کنم تا از پرستاران با وضعیت بهتری پذیرایی شود و هر کس بر حسب میل و سلیقه خودش، قدرت انتخاب داشته باشد و دقایقی را در کنار همکاران با خاطره خوب بگذراند.

ـ آیا از گردش های شغلی که تا به حال داشتید راضی بودید؟

ـ موقعیت های شغلی متفاوت، فرصت های تازه ای را فراهم می‌کند تا تجربیات جدیدی را به دست بیاوریم و با محیط های جدیدی آشنا شویم.

ـ آیا کار در غذاخوری را دوست دارید؟

ـ بله سالن غذاخوری محیطی است که با آن آشنایی داشتم. اما خدمت به بیماران در همه واحد ها لذت بخش است و تفاوتی ندارد که کجا هستم.

ـ در پایان برای شما آرزوی سلامتی دارم و خوشحالم که گردش شغلی، فرصتی برای تغییرات خلاقانه و مثبت در جهت ارائه بهتر خدمات در مرکز درمانی تخصصی خیریه سوده را فراهم کرده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *