به روز غدیر خم، از مقام لم یزلی               به کائنات ندا شد، به صوت جلی

که بعد احمد مرسل، به کهتر و مهتر          امام و سرور و مولا علیست علی

ضمن تبریک عید سعید غدیرخم، عید ولایت و امامت، برهمه انسانهایِ آزاده وامّت اسلامی خصوصاً عاشقان ولایت و پیروان راستینِ امام علی علیه السلام، روابط عمومی مرکز درمانی تخصصی خیریه سوده به مناسبت بزرگداشت عیدالاکبر، مصاحبه ای با جناب حجت الاسلام حسن همتی، استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، ترتیب داد تا واقعه غدیر و تاریخ اسلام برای نسل جوان به خوبی تبیین شود.

ـ با سلام و سپاس از اینکه زمانی را برای مصاحبه و تشریح واقعه غدیر اختصاص دادید.

ـلطفا ماجرای غدیر و دلیل اهمیت آن را بفرمایید.

ـ بسمه تعالی، غدیرخم بزرگ‌ترین عید مسلمانان است. به همین خاطر به آن عیدالله الاکبر و عید آل محمد(ص) گفته می‌شود. امام صادق (ع) از پدران بزرگوارش نقل می‌کند که‌ پیامبر (ص) فرمود: برترین عید امت من، عید غدیرخم است. به فرموده امام صادق (ع): عید غدیر، بزرگترین عید خدا است و خدا هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر آنکه این روز را عید قرار داده و احترام آن را نگه داشته است. نام این روز در آسمان «عهد معهود» و در زمین «روز پیمان گرفته شده و جمع مشهود» است.

اما ماجرای غدیر، در سال دهم هجرت وپس از آنکه پیامبر خاتم (ص ) وحی الهی را به طور کامل درطیّ ۲۳سال صادقانه و خالصانه به مردم ابلاغ کرد، واقع شد.

بدین ترتیب تنها چیزی را که باید مردم به طور عملی یاد بگیرند، مسئله حَجّهُ الاسلام است که معروف به ” حَجَّهُ الوداع” می باشد.امّت اسلامی در محضر پیامبر (ص)، اَعمالِ حجّ را انجام دادند و درمسیر بازگشت به اوطان و منازلشان، در منطقه غدیر خُم که کاروانها ازیکدیگر جدا می شدند، فرمان الهی صادرشد.

فرمانِ یَا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ مَا اُنزِلَ الیکَ.. ای پیامبر، فرمانِ خدایَت را ابلاغ کن.

پیامبر خاتم (ص) درمیان جمعیّت قرار گرفت تا پیام خدا را ابلاغ کند، فَاَخَذَ بِیَدِهِ… دستِ علی (ع)را گرفته و بلند فرمود، و سپس فرمود:«مَن کُنتُ مَولَاه،  فَهَذَا عَلیُّ مَولَاهُ»و سپس دعا فرمود.اگر رسالت پیامبر خاتم (ص) ابلاغ وحی است، ویکی از موضوعاتِ حیاتی معرّفی ونصبِ امام علی ع می باشد،پس امامت در ردیف و دنباله نبوّت قرار دارد. یعنی اگر برای بشر پیامبر و پیشوائی لازم است،به همان دلیل امامت و رهبری نیز لازم می باشد چون امامت، مکمّل نبوّت و پیامبری است.

مسئله بیعت و” بَخِّ بَخِّ یَا علِیّ…” نشانه ولایت و سرپرستی است، و هیچ تعبیری،جز ولایت درباره مولَی درآن شرایط، منطقی نیست.

ـ بعد از انتصاب حضرت علی به عنوان جانشین، در جامعه آن زمان چه اتفاقی افتاد؟

ـ وضعیت، را از منظرِ خودِ امام علی و فرمایش ایشان در نهج البلاغه برای شما تعریف می‌کنم.

امّا هنگامی که، زمامِ کار را به دست گرفتم، یعنی آنگاه که به پاخاستم وحکومت را به دست گرفتم، تازه مُعارضین، واقعیّت را فهمیدند.

” فَلَمَّا نَهَضتُ بِالاَمرِ…”

معارضین متوجه شدند مردم اطرافِ امام علی( ع) را گرفته اند واز سوی دیگر، آن شخصیّت ویژه، یعنی شخصیّت باصلابت و شجاعت، با تقوا واخلاص، متعهّد ومکتب شناس، یارِ باوفای پیامبر ص، آزادیخواه وعدالتخواه را، در رأسِ قدرت و حکومت دیدند، قبل از این که” حکومت وقدرت” ، امام علی ع، استقرار پیدا کند واکنش ها وفریاد های اعتراض آمیزِ خواصّ، عاشقان دنیا وشیفتگانِ قدرت، دربرابر آنحضرت آغاز گردید.

ـمعارضین چه کسانی بودند؟

ـ گروههایِ مُعارض : «نَکَثَت طَائِفَهُ وَمَرَقَت أُخرَی، وَ فَسَقَ آخَرُونَ» جماعتی از ایشان، عهدِ خود شکستند، وگروهی ازدین، بیرون شدند وقومی همدستِ ستمکاران گردیدند.

یعنی جمعی ” پیمان” ، نقض کرده وشکستند،که آنها” اَصحابِ جَمَل” یعنی طَلحه وزبیر هستند.

وگروهی از” اطاعت من”سرباززده، ازدین خارج شدند.که آنها را مارقین گویند.

(یعنی خوارج، به رهبری حرقوص، پسر زهیر، که به ذوالثّدیه مشهور بود وجنگ نهروان را پدید آورد.)

وبرخی از اطاعت حق، سر بر تافتند، یعنی قاسطین.معاویه ویاران او، جنگ صفّین را بر امام علی ع، تحمیل کردند. گروه اوّل هم ناکثین بودند.

در نتیجه سه گروه در برابر امام علی ع( پس از بیعت وحضور مردم درصحنه)جبهه گیری کردند:

۱- ناکثین وبیعت شکنان، باجناق وهمسر پیامبر(ص){داماد خلیفه اوّل}.

۲-مارقین وتند روهایِ معارضِ امام علی ع، یعنی خوارج نهروان.

۳- قاسطین،که دررأس آنها، معاویه ،برادرزن پیامبر ص، قرار داشت

این سه گروه از یک سو درقدرت بودند واز سوی دیگر جزءِ خواصِّ مخالف امام علی ع بودند و نیز عاشق دنیا بودند. طبیعی است که این اهداف از طرف امام علی ع، تامین نمی شود.لذا مخالفت ها شروع گردید.

البته مبانی و ریشه های آن در سخنان حضرت آمده است.

ـ سپاسگزار فرمایشات شما هستم و عید را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم.

با امید آنکه با پیروی از حضرت در قیامت رستگار باشیم.

ان هذا و شیعته هم الفائزون

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *